PENGENALAN.
Menurut
Hashim Awang 1985 kesusasteraan didefinisikan sebagai ciptaan atau hasil seni
yang disampaikan melalui bahasa ; sastera membentuk tamadun; hubungannya rapat
dengan masyarakat iaitu situasi yang berlaku melibatkan pergolakan yang berlaku
dalam masyarakat. Kamus Dewan pula mendefinisikan karya kesusasteraan sebagai
hasil seni iaitu karya tulisan dalam bentuk prosa atau puisi yang mempunyai
ciri-ciri keistimewaan yang tertentu. Menurut Siti Hawa Salleh (1997) pula
menyebutkan kesusasteraan meliputi segala hasil penciptaan yang menggunakan
alat pertuturan atau bahasa dan tulisan sebagai alat penyampainya.
Penerapan
Kesusasteraan Melayu dalam proses pembelajaran dan pengajaran perlu dilihat
sebagai suatu usaha membina jati diri Melayu bagi generasi masa hadapan
khususnya remaja. Secara tidak langsung sebenarnya Kesusasteraan Melayu
membolehkan pelajar untuk melakukan
perkara yang berikut :
- Memahami
teks dan menganalisis aspek sastera
- Mengapresiasi
karya melalui aktiviti pembelajaran
- Menghayati
dan menghargai estetika bahasa dan sastera
- Menghargai
penulis dan karya
- Memberikan
pandangan, menilai karya secara kritis, dan menyuburkan nilai kemanusiaan
di samping memupuk semangat cintakan negara
- Menghasilkan
karya sastera yang pelbagai, sesuai dengan kebolehan murid
- Memupuk
budaya membaca
CONTOH MODUL PENGAJARAN.
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu bagi Tahun Tiga.
TEMA
|
NILAI MURNI
|
|
TAHUN
|
3 TEKAD
|
|
TAJUK
|
Kisah Rama-rama Yang Sombong
|
|
MASA
|
9.30 – 10.30 pagi
|
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
3.3.3
|
Murid dapat membina dan menulis jawapan berdasarkan soalan pemahaman
dengan betul.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i.
Menyebut
nilai-nilai murni yang terdapat dalam kisah Rama-rama yang Sombong dan
membina ayat berdasarkan nilai murni yang telah dipelajari.
i.
|
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menayangkan
video lagu Kitaran Hidup Si Rama-rama. Guru meminta murid-murid untuk bernyanyi
bersama.
2.
Guru
mengaitkan video lagu dengan tajuk pembelajaran pada hari ini “Kisah Rama-rama yang Sombong”.
3.
Guru membaca
petikan yang dipaparkan pada skrin dengan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
4.
Guru bersoal
jawab dengan murid mengenai nilai-nilai murni yang terkandung dalam cerita
yang telah diceritakan oleh guru. Guru juga meminta pelajar mengemukakan
pengajaran yang terkandung di dalam cerita tersebut.
5.
Guru menjalankan
satu aktiviti bersama murid. Aktiviti membuat origami. Guru mengedarkan
kertas origami kepada semua murid. Guru menunjukkan langkah-langkah membuat
origami rama-rama dan membimbing murid menyiapkan origami tersebut.
6.
Berdasarkan
aktiviti yang dijalankan, guru mencungkil idea dan pemikiran pelajar dengan meminta
pelajar mengemukakan nilai yang diperolehi berdasarkan aktiviti yang
dijalankan.
7.
Sebagai
pengukuhan, guru mengedarkan lembaran kerja dan murid dikehendaki membina
ayat berdasarkan nilai-nilai yang telah dipelajari berdasarkan cerita “Kisah
Rama-rama yang Sombon” dan aktiviti membuat “Origami”.
8.
Guru meminta
refleksi daripada pelajar di akhir pengajaran.
Pemulihan
Murid mengemukakan nilai-nilai yang terdapat
dalam cerita dan aktiviti yang dijalankan.
Pengayaan
Murid membina ayat berdasarkan nilai-nilai yang
telah dipelajari.
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
Ilmu : Sastera, Sivik
Nilai : Bekerjasama, Prihatin, Patuh,
Gigih
|
|
BAHAN BANTU BELAJAR
|
LCD, video lagu, blog, kertas origami, lembaran
kerja
|
|
PENILAIAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
Murid dapat membina dan menulis jawapan
berdasarkan soalan pemahaman dengan betul.
|
|
REFLEKSI
|
30 orang daripada 36 orang murid telah mencapai
objektif P&P.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan
pengayaan.
|
Langkah 1. (Induksi Set)
Langkah 2. (Penceritaan Kisah Si Rama-Rama Yang Sombong.)
Langkah 3. ( Membuat Origami Rama-Rama)
Langkah 5 (Penutup )
1. Janganlah kita bersikap sombong dengan kelebihan yang dimiliki.
2. Jangan malu bertanya, kerana malu bertanya sesat jalan.
3.Kita hendaklah mempunyai sikap tolong-menolong antara satu sama lain.
1. Janganlah kita bersikap sombong dengan kelebihan yang dimiliki.
2. Jangan malu bertanya, kerana malu bertanya sesat jalan.
3.Kita hendaklah mempunyai sikap tolong-menolong antara satu sama lain.
PENUTUP.
Nilai-nilai
insan merupakan perakara yang sangat penting diamalkan dalam kehidupan untuk
melahirkan insan yang berakhlak mulia.Hal ini kerana berakhlak mulia amat
dituntut dari sudut budaya, peradaban dan agama kita. Amalan nilai-nilai insan
sebagai jati diri manusia dapat membentuk insan yang seimbang dari segi
jasmani, emosi, rohani dan intelek. Bilangan pelajar di negara kita kini
mencecah lima juta orang , seandainya tidak diterapkan dengan nilai-nilai insan
sejak di bangku sekolah maka mereka akan menjadi generasi yang akan merugikan
negara pada masa kelak. Hal ini kerana, nilai-nilai insan akan mencerminkan
suasana kehidupan yang harmoni di Malaysia.
Selain
itu, perlu adanya nilai-nilai insan dalam kehidupan adalah untuk membentuk
masyarakat yang berpegang teguh kepada ajaran agama. Kepatuhan kepada agama dapat
membentuk insan mulia yang sentiasa patuh kepada Tuhan dan setia kepada negara.
Oleh itu, ibu bapa perlu menerapkan nilai-nilai insan yang terdapat dalam
doktrin agama masing-masing ke dalam jiwa anak-anak. Tambahan pula, nilai-nilai
insan yang berasaskan agama penting untuk membentuk masyarakat yang bersatu
padu. Contohnya melalui ajaran Islam sendiri banyak menekankan nilai
kemanusiaan dalam ajarannya. Amalan seperti bantu-membantu , ikhlas dan tekun
sangat ditekankan dalam Islam.
Di
peringkat sekolah pula, didikan moral yang positif dan nilai murni yang
diterapkan oleh guru, akan dapat mengelakkan diri pelajar daripada terjebak
dalam pelbagai pengaruh negatif luar yang tidak memberikan apa-apa faedah dan
manfaat. Usaha mantan Perdana Menteri, Tun Sri Dr. Mahathir Mohamad
memperkenalkan subjek Pendidikan Moral di peringkat sekolah rendah dan sekolah
menengah dilihat sebagai alternatif bagi memupuk nilai-nilai murni remaja sejak
di bangku sekolah. Hal ini demikian kerana negara memerlukan generasi yang
berpengetahuan, berwibawa dan berwawasan, berdisiplin, hemah tinggi, dedikasi,
berfikiran luas dan memiliki akhlak yang mulia.
Guru-guru
dan keadaan sekolah yang kondusif boleh membantu para pelajar untuk mewujudkan
nilai insan dalam diri mereka. Kewujudan nilai-nilai insan ini dapat melahirkan
pelajar yang cemerlang bukan sahaja dalam bidang akademik, tetapi juga bidang
kokurikulum. Sebagai contohnya, guru-guru yang menunjukkan sikap positif boleh
menjadi model kepada para pelajar.
Tambahan pula, keadaan sekolah yang kondusif dan lengkap dengan kemudahan
pembelajaran dapat memudahkan para pelajar belajar dan seterusnya dapat memupuk
sikap positif dalam diri mereka.
Kesimpulannya
nilai-nilai insan mampu membentuk jati diri unggul dalam diri pelajar. Pelajar
yang memiliki nilai-nilai insan yang tinggi bukan sahaja menjadi pelajar
kebanggaan sekolah semata-mata , sebaliknya menjadi insan yang memiliki nilai
perikemanusiaan yang tinggi. Generasi seperti inilah yang diharapkan untuk
memacu negara pada masa akan datang dan seterusnya.
Tayangan video nilai murni
No comments:
Post a Comment